Щоб потрапити на Одеський вайшнавський
фестиваль, громадянин Нової Зеландії провів тридцять годин у повітрі,
а українці ночували на березі моря
Ганна КОЗЕЛЬСЬКА
"Вечірня Полтава"
На
справжнє індійське містечко перетворився оздоровчий комплекс "Ювілейний"
на березі Чорного моря. Майже півтори тисячі дорослих і дітей із різних
куточків СНД і далекого зарубіжжя, одягнені в сарі й дхоті, прикрашені
гірляндами з квітів, на тиждень перенеслися у світ прадавньої ведичної
культури. Звісно, не обійшлося тут і без полтавців.
Мешканці нашого міста вже звикли до веселої ватаги хлопців і дівчат,
які щосуботи в національному індійському вбранні виспівують "Харе
Крішна" в центрі Полтави. Щоб побачити значно грандіозніший варіант
цього дійства, уже шостий рік люди з усього світу з'їжджаються на Одеський
вайшнавський фестиваль - найбільший із подібних в Україні. Крім українців,
росіян, білорусів, молдован, казахів, до Одеси прибули гості зі США,
Індії, Польщі, Прибалтики, Південної Африки… Громадянину Нової Зеландії,
щоб потрапити в Україну, довелося тридцять годин провести в літаках.
А греко-католицький священик Антоній із Лондона відлучився на кілька
днів з Англії напередодні висвячення на сан єпископа. "Щоб побути
разом із вами", - пояснив він чистою українською мовою гостям фестивалю.
Люди, які розмістилися в "люксах", будиночках, наметах, а
той і в спальниках просто неба на березі моря, не грали ролі в екзотичній
східній виставі. Тут можна було побачити справжнього йога в незрозумілій
позі, поспілкуватися із брахманом, обізнаним у вайшнавських таїнствах,
отримати консультацію аюрведичного лікаря. Філософи - знавці Вед - читали
лекції про культуру,
традиції і знання, що дійшли до нашого часу з глибини століть. Один
із кращих у світі виконавців бхаджанів - пісень індійських святих Бада
Харидас Прабху навчав усіх бажаючих своєму мистецтву. І, звісно ж, у
всіх було достатньо можливостей наспіватися, натанцюватися, насолодитися
індійською кухнею, купити східних спецій, прикрас, одягу, тканин на
барвистому базарчику, поніжитися на пляжі й покупатися у не дуже теплому
морі. Проте, спостерігаючи за фестивалем поглядом стороннього, не завжди
можна зрозуміти його дух. Що приваблює людей у культурі і філософії
з іншого краю світу, кореспондент "Вечірньої Полтави" поцікавилася
в одного з організаторів фестивалю, голови Центру громад Свідомості
Кришни в Україні Ач'юти Прії даса.
- Пане Ач'юто Пріє, поясніть, будь ласка, що таке вайшнавізм.
- Слово "вайшнавізм" можна перекласти як "поклоніння
Вішну". Вішну - одне з імен Бога, яке зустрічається у ведичній
культурі. Вайшнавізм - це стародавня монотеїстична релігія, що є серцем
індуїзму. Її джерела - Святі Писання, ведична література, зокрема, всесвітньо
відома "Бхагават - Гіта". Додатковий імпульс розвитку вайшнавізм
отримав у ХV столітті в Індії, із приходом Шрі Чайтаньї Махапрабху,
якого й зараз шанують як великого святого, містика і втілення Бога.
Міжнародне Товариство Свідомості Кришни у всій повноті пересадило вайшнавізм
на західний грунт.
- Але існує думка, що індусом не можна стати, а треба тільки народитися…
- Це лише думка. В історії є багато прикладів, коли люди, котрі народилися
у неіндуїстських родинах, ставали вайшнавами, навіть святими. Душа,
що є вічною частинкою Бога, не належить до будь-якої релігії. Після
смерті тіла вона переходить у інше тіло. Переселення душі - явище, яке
визнають багато релігій. І ми розуміємо, що душа - вічна, а релігія
може змінюватися з життя у життя. Але процес усвідомлення Бога, відродження
любові до нього триває.
- А в одному житті? Кажуть, що змінювати релігію - гріх.
- Ми нікого не закликаємо змінювати релігію. Я, наприклад, взагалі не
належав до жодної релігії, був комсомольцем, а мої батьки - партійними
людьми. Коли ми зустрічаємося із представниками якоїсь іншої релігії,
у жодному разі не пропонуємо її залишити. Це було б сектантським підходом.
Навпаки, ми намагаємося надихнути слідувати їхній релігії в усій чистоті.
- А чи не надто екзотичні для нашої країни зовнішні ознаки вайшнавізму
- одяг, ритуали?
- Будь-яка релігія несе з собою певні атрибути. Наприклад, у християнстві
або ісламі теж є свої ритуали, одяг, культура. І хоча вони не слов'янські,
прийняті в нашій країні. Разом із тим, давні слов'яни мали культуру,
що була частиною ведичної. Оселедці запорізьких козаків - чи не наші
це шикхи (зачіски чоловіків у вигляді "хвостика". - Авт.)?
Ми добре розуміємо, що форма - річ зовнішня, недовговічна. Між тим,
вона має сенс, адже допомагає ототожнювати себе з певною традицією.
- Наскільки замкнене ваше Товариство?
- Замкнене? Навпаки, воно дуже відкрите. Ми ведемо активну соціальну
роботу. Існує, наприклад, програма "Їжа життя". У Києві лише
в одній нашій благодійній їдальні, співпрацюючи з адміністрацією Подільського
району, щодня безкоштовно годуємо гарячими обідами 150 малозабезпечених
осіб. Популяризуючи вегетаріанство, намагаємося оздоровити націю. Київська
Духовна академія розробляє освітні програми, що діють в усіх храмах.
Ведемо боротьбу з наркоманією, токсикоманією, алкоголізмом. Тобто, служимо
людині. І бачимо в цьому одну із форм служіння Богу. Взагалі ведична
культура, охоплюючи всі сфери життя, гармонізує людину, робить її задоволеною,
щасливою.
- А така щаслива людина адаптована до життя в нашому агресивному сучасному
світі?
- Усі люди, котрих бачите на фестивалі, працюють, мають сім'ї, дітей.
Вони - не "небожителі", а звичайні люди, які живуть тут, у
цій країні. Але до матеріальної основи додали духовну надбудову. Вони
ні від чого не втекли, а лише привнесли свідомість Бога у своє життя.
- Існує міф про дискримінацію жінок у вашій організації…
- У нас є жінки - президенти храмів. Вони входять до складу Всесвітньої
Ради Товариства в Маяпурі (Індія). Ведична культура вимагає, щоб чоловік
дивився на всіх жінок, крім власної дружини, як на матерів. Ставлення
до жінки, як до матері - не дискримінація. Навпаки, жінка потребує захисту
протягом усього життя. У дитинстві це має забезпечувати батько, потім
- чоловік, дорослі сини.
- Чому Одеський фестиваль такий популярний?
- Тут - море. А ми - звичайні люди, хочемо розслабитися, відпочити від
роботи. Але наш відпочинок теж пов'язаний із Богом. Ми не вживаємо наркотиків,
не куримо, навіть не п'ємо шампанського. Але нам весело й дуже добре
разом. Свято - це те, що відбувається у душі. А їй потрібен зв'язок
із Богом. Тут якраз і маємо можливість спілкуватися на рівні свідомості
Бога.
Фестиваль справді був пронизаний незвичним для світської людини духом
благочестя, смирення, терпимості й спокійної радості. Невже вайшнави
справді знають рецепт щастя? То чому ж ним не користуються всі? На це
запитання відповів один із полтавських учасників фестивалю: "За
щастя треба платити. А відмова від азартних ігор, наркотиків, алкоголю,
куріння, м'яса, "вільного" сексу - ціна для багатьох людей
надто висока".